Tuesday, July 29, 2014

“මගේ චූටි කිරියං”

ජනප්‍රිය කාන්තා පාසලක් රටට දායාද කළ ‘චූටි කිරියං’

පියා කරන කියන දේ පිළිබඳ චූටි කිරියං නොවිසිලිමත්ව බැලුවා ය.
“කෝ... කෝ... මගේ චූටි කිරියං”
තාත්තා අඬ ගැසූ සැණින් ඇය දුවගෙන ආවා ය. බහ තෝරන වයසේ ම චූටි කිරියට ගේ දස්කම් හඳුනාගත් පියා ඇයට නිසි මඟ පෙන්වූවේ ය. පියා හුරුපුරුදු ගොවිතැනේ යෙදෙයි. අම්මා ගේ දොර වැඩපළෙහි යෙදෙයි. වැඩිමහල් සොයුරු සොයුරියන්ගේ සහය ඔවුන්ට නොඅඩුව ලැබෙයි. චූටි කිරියං තවමත් චූටිය දඟකාර රුවැති මේ පුංචි දැරිය කවුරුන් වේද? ඇගේ සිනා හඬ නිසා මුළු නිවසම ආලෝකවත් වෙයි. නිවසට ආගිය සියලු දෙනා ගේ සිත් ගැනීමට ඇයට ගත වූයේ කෙටි කාලයකි. දින දින ගෙවී ගිය දවස් චූටි කිරියං ගේ ජීවිතයට අලුත් දේ එක් කළේ නිරායාසයෙනි.
කවුද මේ චූටි කිරියං අපි ඇය සොයා ඇගේ නිවසට ගියෙමු. කාලය කෙතරම් ගෙවී ගොස් ඇත්ද? ඒ චූටි කිරියං දැන් මිත්තණියකි. ඇයට දිරියක් වූ මවුපියන්ගේ සේයාරුව පමණක් ඉතිරිව තිබුණි. කඩිසරව එහාට මෙහාට ගිය ඇය අප අත පොතක් තැබුවා ය.
“මේ මොකක්ද?”
“ආ... මේ තමයි චූටි කිරියං.”
එදා චූටි කිරියං අද කිරිබත්ගොඩ විහාර මහාදේවි බාලිකා විදුහලේ ආරම්භක විදුහල්පති නිසයි. ඇගේ මුවින් නැඟී ආ අතීත මතක සටහන් අප ඔබේ දැන ගැනීමට මෙලෙස ලියමු‍. ඒ ඇය කාන්තාවක් බැවිනි. නෑ බෑ ඇගේ ලෝකයේ නොතිබුණ බැවිනි.
“මගේ නම අමරා ආර්යවංශ, මං විවාහ වුණාට පස්සේ තමයි වික්‍රමසිංහ වුණේ. මගේ පවුලේ අයියලා දෙන්නයි අක්කලා දෙන්නයි. මං තමයි බඩපිස්සි තාත්තා ආදරයට කිව්වේ චූටි කිරියං කියලා. එදා ඉඳලා මං චූටි කිරියං වුණා.
“මං අක්කලා දෙන්නා යන හින්දා පිටියෙ ගෙදර බාලිකාවට ගියා. එතකොට මගේ වයස සම්පූර්ණ නැහැ. 1929 අගෝස්තු 4 තමයි මං ඉපදුණේ. අක්කලත් එක්ක මං ඉස්කෝලෙ යන කොට මගේ වයස අවුරුදු 3 යි. අයියලා ගියේ බෙම්මුල්ලේ විද්‍යාලයට. දෙහිඕවිට තමයි අපි හිටියේ. පස්සේ තමයි බෙම්මුල්ලට ආවේ. මං සිංහලෙන් ඉගෙන ගත්තට පස්සේ ලෝරන්ස් කොලෙජ් එකේ ඉංග්‍රීසියෙන් ඉගෙන ගත්තා. මං එස්.එස්.සී. කළේ ඉංග්‍රිසියෙන්. එච්.එස්.සී. නැත්නම් විශ්වවිද්‍යාල ප්‍රවේශ විභාගයට ලිව්වා. මං හොඳට පාස් වුණා. මේ අතරතුරේ මං ගුරු සේවයට ඉල්ලුවා. මගේ පළමු පාසල කෑගල්ලේ අරණායක බාලිකා විදුහල. මං ඒ ඉස්කෝලේ ඉංග්‍රීසි ඉගැන්නුවා.
1949 ගම්පහ රත්නාවලී විදුහලට ආවා. ඊට පස්සේ ගලපිටමඩ විද්‍යාලයට යන්න අවස්ථාව සැලැසුණා. ඊට පස්සේ වේරහැර පිරිමි විද්‍යාලයට මාරුවුණා. මේ අතරතුර පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ සිංහල ඩිප්ලෝමාවක් කරන්න අවස්ථාව සැලැසුණා. 1955 - 1957 දක්වා පේරාදෙණියේ හිටියා. මට මතකයි මං සරච්චන්ද්‍ර මහත්තයාගේ මනමේ සිංහබාහුවල පවා සිංදු කිව්වා. ආ... මට කියන්න බැරි වුණා. මට තිබුණේ ලන්ඩන් උපාධියක්. අද වගේ ඒකාලේ අයට බහුලව උපාධි තිබුණේ නැහැ” ඇය මතකය අවදි කරයි.
මං පේර‍ාදෙණියේ සිංහල ඩිප්ලෝමා එකෙන් පස්සේ දැදිගමුවේ විද්‍යාලයට ඊට පස්සේ දෙහිවල සෙන්ට්‍රල් එකටත් ආවා.”
“1958 දී මං විවාහ වුණා. අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ සේවා කමිටුවේ ජ්‍යෙෂ්ඨ සහකාර ලේකම් වීරවංශ වික්‍රමසිංහ මහත්තයා එක්ක. එයාගේ නම වික්‍රමසිංහ, දෙහිවල සෙන්ට්‍රල් එකට ගියේ බෙම්මුල්ලෙ ඉඳලා මේ කාලෙදී ඒ කියන්නේ 1959 දී ලොකු දුව හම්බු වුණා. මට දුවලා තුන් දෙනයි එක පුතයි තමයි මට ඉන්නේ. ඔය අතරෙදි කැලණියේ ගුරු කුලයට මාරුවෙලා ආවා. පස්සේ මට විෂයමාලා මධ්‍යස්ථානයට තේරුණා. මට ප්‍රාථමික අධ්‍යාපන කමිටුවේ තමයි වැඩ කළේ. ලංකාව පුරාම ප්‍රාථමික ඉස්කෝලවලට ගියා. මේ කාලෙ තමයි “මුල් පෙළට පහන්වැට කියන පොත කළේ.”
මේ දිනවල තමයි කැලණියට ආර්.එස්. පෙරේරා ඇමැතිතුමා පත්වුණේ. එතුමාගේ අදහසක් තිබුණා. කිරිබත්ගොඩට බාලිකාවක් පිහිටුවන්න. මේ කාලේ පාඨශාලා පරීක්ෂක පියසේන මහත්තයා මේ ගැන උනන්දු වෙනවා. මට හරියටම දිනය මතකයි 1977.02.01 විහාර මහාදේවි බාලිකාව ආරම්භ කළා. එතකොට එතන මඩ ගොහොර.
මං හිටියේ අඩි 10, 20 පුංචි කාමරයක. ආර්.‍එස්. පෙ‍ෙර්රා මහත්තයාගේ අදහස තිබුණේ 06 න් ඉහළ ළමයි ඇතුළත් කරගන්න. එතකොට මං ඇහුවා. මල් වගේ පුංචි ළමයි හිටියොත් හොඳ ද? නැද්ද කියලා. ඒ නිසා තමයි ප්‍රාථමිකය ඇති වුණේ.‍ 1977 දරුවන් 105 ක් හිටියා. සුරංගනී තමයි මුලින් ලියාපදිංචි වුණ ළමයා. 1981 දී තමයි අ.පො.ස සා.පෙළ, ශිෂ්‍යත්වය අපේ පාසලේ ආරම්භ කළේ. මේ නිසා විශාල ප්‍රගතියක් තිබුණා.
එදා තාත්තාගේ අම්මාගේ හුරතලේට හැදුණු චූටි කිරියං අද රටක් පිළිගත් විශ්‍රාම ගිය විදුහල්පතිනියකි. ඇය කුඩා කල තමන්ගේ අනාගත සිහින වෙනුවෙන් පරිණත වූයේ කෙසේද? කිරිබත්ගොඩ විහාර මහාදේවි විදුහල ආරම්භ කිරීම මෙන් ම තම ජීවිතයේ අපේක්ෂිත ඉසව්වට ගමන් කළේ කුමන ලෙසින් ද යන්න චූටි කිරියං කියවීමෙන් ඔබට අත්දැකිය හැකි ය. ඇය ලියූ පොත මේ මස 29 වෙනිදා උදේ 9.30 කිරිබත්ගොඩ විහාර මහාදේවි විදුහලේදී දොරට වැඩීමට නියමිතය. ප්‍රධාන අමුත්තන් ලෙස ගේට් වේ විදුහලේ විදුහල්පති හර්ෂ අලස් මහතා සහ ප්‍රාථමික අධ්‍යාපන අධ්‍යක්ෂිකා ආචාර්ය කමලා ජේ. පීරිස් මෙනවිය සහභාගි වීමට නියමිතය.
චූටි කිරියං කියැවීමෙන් මේ කෘතහස්ත කාන්තාවගේ ජීවිත චරිතයෙන් ඔබටත් කිසියම් වූ ආදර්ශයක් ලබාගත හැකිවනු ඇත.

http://www.silumina.lk/2014/07/27/_art.asp?fn=as1407279

0 comments:

Post a Comment

ඔබගේ අදහස් අපට මහ මෙරකි