ශ්රී ලාංකේය ළමා සාහිත්යයට විශිෂ්ට නිර්මාණ රැසක් දායාද කළ කුමාරතුංග
මුනිදාස ශූරීන්ගේ ළමා කවි සම්භාරයක් එක්රැස් කරමින් ශාස්ත්රීය මෙන්ම උසස්
මුද්රණ නිමාවකින් ද යුතු ග්රන්ථයක් 2003 වසරේ දී ‘විසිදුනු’ ප්රකාශන සමාගම
විසින් කුමර ගී ඇතුළු ළමා පැදි නමින් ප්රකාශයට පත් කරන ලදී.
බළ සෙනඟට සමර ගී
සුර සබයට අමර ගී
සුවඳ මලට බමර ගී
බොළඳ කටට කුමර ගී
කුමර ගී ඇතුළු ළමා පැදි නම් වූ මේ ග්රන්ථයට පහත සඳහන් ග්රන්ථ වලින් උපුටා ගත්
ළමා පැදි ඇතුළත් කර තිබිණි.
එනම් ස්වරාජ්යය 1922, කුමර ගී 1926, ශික්ෂා මාර්ගය 1933, පුරාණ සිංහල අකුරු කරණය
1935, අකුරු සැහැල්ල 1935, රසායනය 1936, කුමාර පද්ය සංග්රහය 1937, සුර කුමරිය
1955, කුමරතුඟු පැදි එකතුව 1970 යන ඒවාය. මෙම ගතෙහි වටිනාකමට හේතු වූයේ එම
මිහිරි ගී පාඨකයා වෙත නැවත සේවනය කිරීම සඳහා ඉදිරිපත් කිරීම පමණක් නොවේ. එකල
කුමරතුඟුවන්ගේ ග්රන්ථයන්හි නිදර්ශන චිත්ර නිර්මාණය කළ සුප්රසිද්ධ චිත්ර
ශිල්පී ඇම්. සාර්ලිස්ගේ සිතුවම් එපරිද්දෙන්ම එම කාව්ය සංග්රහයට ඇතුළත් කර
තිබීම ද එයට හේතු විය. එය එක් අතකින් පැරණි සිතුවම් සංරක්ෂණය කිරීමකි. එසේම
ඉතා සෞම්ය මුද්රණයක් මෙන්ම ඝන කවර බැම්මකින් ද ප්රකාශයට පත්කර තිබීම
පිළිබඳ විසිදුනු ප්රකාශකයින්ට පාඨකයින්ගේ ප්රණාමය හිමි විය යුතුය.
මෙම සද්කාර්යයෙහි ඉදිරි පියවරක් ලෙස පසුගිය වසරේ ඉහත කී ග්රන්ථවලින් උපුටා
ගත් ගී පැදි එකතුවක් වෙන වෙන ම ළමා පොත් වශයෙන් ප්රකාශයට පත් කිරීම
ප්රශංසනීය වේ. ප්රවීණ ළමා පොත් සැලසුම් ශිල්පිණී සිබිල් වෙත්තසිංහයන්
විසින් මේ පොත් පෙළ සඳහා චිත්ර සැලසුම් කර තිබීම තවත් විශේෂයකි.
කුමරතුඟුවන්ගේ ‘ශික්ෂා මාර්ගය’ ‘කියවන නුවණ’ වැනි පාඨශාලීය ග්රන්ථවලින්
උපුටා ගත් ‘දොරට වැඩුම’ ‘සිරිමත්’ ‘මලෙක මලක’ ‘හා හා හරි හාවා’ ‘ගොඩ ඉතා ලොකු සතා’
සහ ‘නැළවිල්ල’ වැනි කාව්ය පංති වෙන වෙනම සිතුවම් සහිත කුඩා පොත් වශයෙන් ඉතා
රමණීය ලෙස විසිදුනු ප්රකාශන සමාගම විසින්ම ප්රකාශයට පත් කර තිබේ.
මේ කෘතීන්හි කාව්යමය ගුණය මෙන්ම සිබිල් විසින් ඉදිරිපත් කර ඇති නවතම සිතුවම්
නිසා ද මෙහි අගය තවත් තීව්ර වී ඇත.
මේ කෘතීන් අතර දොරට වැඩුමෙහි චිත්ර සැලසුම වඩා උසස් තත්ත්වයක තිබේ. නිවසක
ආලින්දයට ආසන්නව පිහිටි තල් පැලයක අත්තක තැනූ කුරුලු කැදැල්ලක පැණි කුරුලු
යුවළකගේ පැටවුන් දෙදෙනා දොරට වැඩීම පිළිබඳව කාව්යමය සංකල්පනාවක් මේ පද්ය
පන්තියේ අන්තර්ගත ය. කුරුලු පැටවු දෙදෙනා කුරුලු දෙමව්පියන් සෙවනෙහි වැසී
සුළංවලින් ආරක්ෂා වී සිට දොරට වැඩීමෙන් පසු වලාකුළු අතරින් නිල් අහස් තලයේ
පියාසලමින් ඉගිළෙන සැටි ඒ ග්රන්ථයේ කවර සිත්තමින් ඉතා මැනවින් නිරූපණය කොට
ඇත. ඒ තුළින් පෙනී යන්නේ සිබිල් මෙම කාව්යයේ රසය හඳුනාගෙන ඉතාම උචිත ලෙස තම
සිතුවම් ශෛලියෙන් මේ චිත්ර සැලසුම් ඉදිරිපත් කර ඇති බවයි.
බොහෝ ග්රන්ථ විචාරකයෝ කවි පිළිබඳ ව කථා කරති. එහෙත් චිත්ර ගැන කතා නොකරති. ඒ
දෙක ම කතා කළ ද පිටකවරය පිළිබඳ ව උනන්දුවක් නොදක්වති. ඕනෑ ම කෙනකුට මුලින්
ම දිස්වන්නේ පොතක පිටකවරයයි. පිටකවරය වුවද දෙපැත්තක් ඇති බව බොහෝ දෙනා
අමතක කරති. පිටකවරය නිර්මාණය කරන සැලසුම් ශිල්පියා කවරයේ ඉදිරිපස මෙන්ම
පසු පිටුව පිළිබඳව ද සැලකිලිමත් විය යුතු ය. සිබිල් පොත්වල පිටකවරය
නිර්මාණය කිරීමේ දී කවරයේ දෙපැත්ත ම උපරීම ලෙස භාවිත කරමින් ඉතා ම අර්ථවත්
මෙන්ම නිර්මාණාත්මක ලෙස ද සැලසුම් කරන්නී ය. ‘දොරටු වැඩුම’ පොතෙහි කවරය ද ඊට
කදිම නිදසුනකි.
වැසි සුළං ආදියෙන් කුරුලු පැටවුනට දැඩි ආරක්ෂාවක් දෙන කුරුලු පවුලේ කැදැල්ල
පිටකවරයේ පිටුපසටත් දොරට වැඩුමෙන් පසු කුරුලු පැටවුන් වලාකුළු සහිත නිල්
අහස්තලයේ ඉගිළී යන ආකාරය ඉදිරිපසටත් යෙදීමෙන් කාව්යයේ අර්ථය තීව්ර කරයි.
උදෑසන ම කිමැ ඉර අද
කුරුළු ගෙදරැ මඟුලක් වෙද
සුබ මොහොතක් ළඟ යැ නොමඳ
යව රැස් මට පළමු විහිද
පොතක් දිගහැරෙන විට පාඨකයාට පොතේ පිටු දෙක ම එකවර පෙනේ. ඒ නිසා පිටු දෙක ම එක
සිතුවමක් ලෙස යොදා ගනිමින් මේ පොතේ ඉහත සඳහන් පළමු කවිය සිතුවමට නඟා ඇත්තේ
උදෑසන රන් වන් හිරු රැස් ගෙමිදුලට වැටෙන අයුරු දැක්වීමෙනි. නිවසට යාබදව
පිහිටි තල් පැළය සහ කුරුලු කැදැල්ල සිතුවම් කොට ඇත්තේ පාඨකයාගේ වැඩි අවධානයට
යොමුවන සමීප රූපයක් ලෙසිනි. කුරුලු කැදැල්ල සහිත තල් පැළය මෙහි චිත්ර සංරචනයට
අලංකාරයක් ගෙන දී ඇත.
කුරුලු පැටියාගේ දොරට වැඩීමේ මඟුලට සුළඟට ලැබුණු ආරාධනය මෙම සිතුවම් තුළින්
සිබිල් ඉතා රිද්මයානුකූල වර්ණ සම්පිණ්ඩනයකින් පෙන්වා ඇත. සුදෝ සුදු වලාකුළු
කවියා දකින්නේ කුරුලු පැටවුන්ගේ මඟුලට සුදුසු වර්ණයෙන් සැරසී පැමිණි අය ලෙසිනි.
කළු පාට මඟුලට කළු නොනිසි බැවිනි. උදෑසන ගෙවත්තේ පිපී එන මල් පොකුරු කවියා
දකින්නේ කුරුලු පැටවුන් දොරට වඩින මඟුලට ඇරයුම් ලැබුණු අමුත්තන් ලෙසිනි.
වලාකුළු සහ මල් සතුටින් සිනා මුහුණකින් සිටින බවක් පෙනේ.
කුසුමෙනි ඇයි සෙන්නේ සිනා
නැත් නම් මඟුලට නොමනා
පැටවුන් එළියට වඩනා
සැටි බලමුව අපි දු පිනා
අවට පරිසරය කවියා දකින්නේ පැටවුන් දොරට වඩින මඟුලට ආරාධනා ලැබ පැමිණි අය
ලෙසිනි. සුදෝ සුදු වලා පෙළත් සිනා මුහුණුවලින් යුතු මල් ගොමුවත් සිබිල්
සිතුවමට නඟන්නේ උචිත වර්ණ තලයක් මත සියුම් සරල රේඛා භාවිත කරමිනි. සිත්තරාවිය
මෙහිදී වලාකුළු සහ මල් ගොමුවට ජීවයක් දී ඇති බව පෙනේ.
1948 වසරේ දී ප්රකාශයට පත්වූ පාඨශාලා අතිරේක කියවීම් පොතක් වූ “පද්ය රසය” 2
වැනි පොතෙහි “සපුමල සහ බඹරා” නමැති කව් පෙළ සඳහා සිබිල් වෙත්තසිංහ විසින්
නිර්මාණය කර තිබූ සිතුවම මෙහිදී සිහිපත් වේ.
මඟුල් ගෙදර හඬක් ඇසී
විසිතුරු ඇඳුමෙන් සැරසී
ගී ගයවුද සිනා සිසී
කුරුලු යහළුවෙනි එකසී
අපගෙ දරුවන් එළියට
වඩනා මේ දවසේ අපට
නැත්තේ නම් මහත් සතුට
ඔබට ද ඇත්තේ සැබවට
සිබිල් මෙම කවි සඳහා පොතේ පිටු දෙක ගළපා ඇත්තේ ඉතාම විචිත්ර ලෙස ය. විසිතුරු
ඇඳුමෙන් සැරසී ගසක අතුපතර වසා සිටින විවිධ වර්ණවත් කුරුල්ලන් සතුටින් ගී ගයන
අයුරු චිත්රවත් කර ඇත.
කොළ පැහැති සිහින් අතුපතර මත හිඳ ගී ගයන කුරුල්ලන්ගේ සැහැල්ලු භාවය සිතුවම් කර
ඇති අතර අනෙක් පිටුවේ තල් ගසෙහි කොළ අතු වලින් වෙන් කර අදාළ පරිදි සිතුවමෙහි
සමබරතාවය තහවුරු කර ඇත. සිත්තරාවියගේ රේඛා රිද්මයෙහි ගීතවත් භාවයක්
දනවයි. යාබද පිටුවෙහි තල් අතු මත කුරුලු දෙමහල්ලන් සමඟ ඇතිවන ගීතමය සංවාදය
කාව්ය අර්ථය නිදර්ශනය කරයි.
පොතක පිටු සැලසුමක් වශයෙන් මෙහි ඇති උසස් භාවය රැඳී ඇත්තේ සිත්තරාවිය විසින්
පිටුවට ලබා දී ඇති අවකාශය මත ය.
කුරුලු දරුවන්ගේ දොරට වැඩුම සිදුවන්නේ අවසාන පිටු දෙකෙහිදී ය.
නැකැත හොඳයි කී යැ පියා
මව ඉන් ඉදිරියට ගියා
මගැ හැම වස් දොස් හැරියා
එක පැටියෙක් හැඹී පියා
නැකත හොඳ බව කුරුලු පියා කියන විට සුබ පෙර නිමිත්ත සේ ඉදිරියට යාමට සුදුසු වන්නේ
කුරුලු මවය. ඒ සමඟ ම එක පැටියකු ඉගිළී යන සැටි සිබිල් අපූරුවට ඉදිරිපත් කර ඇත.
දෙවැනි කුරුලු පැටවා ද පියාපතින් වැඩගත් සැටි දෙවැනි පිටුවෙන් දැක්වෙයි.
පසු වැ පැමිණි සුබ මොහොතින්
දෙවැනියා ද පියා පතින්
වැඩගත් පැමිණියෝ හිතින්
සිතට සතුටු යැවූ නෙතින්
චිත්රයට දෙවැනි නොවූ කවියත්, කවියට දෙවැනි නොවූ චිත්රයත් එකට එක්වූ මෙවන්
ග්රන්ථයක් කුඩා දරුවන් මතු නොව වැඩිහිටියන් ද රස ලෝකයකට කැඳවාගෙන යයි. මේ
කුඩාගත මහා කවි කුමාරතුංග මුනිදාසයන් සහ ප්රවීණ චිත්ර ශිල්පී සිබිල්
වෙත්තසිංහයන්ගේ අපූරු සුසංයෝගයක් ම වන්නේ ය. ළමයින් සඳහා නිර්මාණය කරන පොත්
ඉතා සුන්දර විය යුතු ය. මේ ගතෙහි අන්තර්ගතය සඳහා තෝරාගෙන තිබෙන්නේ
කුමරතුඟුවන්ගේ උසස් ම කවි පෙළකි. චිත්ර සැලසුම් සඳහා තෝරාගෙන තිබෙන්නේ
අග්රගණ්ය චිත්ර ශිල්පිනියක වන ආචාර්ය සිබිල් වෙත්තසිංහයන් ය.
මේ වටිනා කවි සිත්තම් නව පරපුර වෙත ගෙන යාමට විසිදුනු ප්රකාශකයන් ගත්
උත්සාහය ඉතා ප්රශංසනීය වේ. උසස් නිමාවකින් මේ පොත් මුද්රණය කර ප්රකාශයට
පත් කිරීම විසිදුනු ප්රකාශකයන්ගේ වැදගත් මෙහෙවරකි.
0 comments:
Post a Comment
ඔබගේ අදහස් අපට මහ මෙරකි